Wat denken consumenten over biogroenten en biofruit ?
Om een inzicht te krijgen in wat consumenten vinden en verwachten van bioproducten wordt consumentenonderzoek georganiseerd. Kwalitatieve studies zoals met focusgroepen leren ons hoe de consument denkt over bio, over bioproducten en ook waar de knelpunten zitten. En of het ook allemaal lekker is wordt onderzocht met kwantitatieve acceptatiestudies.
Bio is lekker en zonder sproeistoffen maar ook duurder en de presentatie kan beter.
Uit kwalitatieve consumentenstudies blijkt dat bio appels en bio tomaten vooral gekocht worden uit milieubewustzijn en uit zorg voor de gezondheid. Bio is natuurlijk, op een eerlijke en traditionele manier geproduceerd en bevat geen resten van sproeistoffen of additieven. Consumenten kopen bio appels en bio tomaten omdat ze ervan overtuigd zijn dat de smaak beter en de voedingswaarde hoger is. Maar bio producten zijn ook duurder en het uiterlijk is vaak minder. Bio is niet altijd en overal beschikbaar en er bestaat twijfel over labels en de echtheid van de bio producten. Is alles wat als bio verkocht wordt wel echt bio?
Bioconsumptie kan toenemen door prijsaanpassingen, meer info en een ruimer aanbod.
Consumenten zeggen meer bioproducten te zullen kopen wanneer de prijs lager zou zijn. Het mag best iets duurder dan gangbaar zijn voor sommige consumenten maar niet voor iedereen. De prijs moet zeker juist en fair zijn zodat ook de bioboer zijn kost verdient. Consumenten weten vaak niet echt wat bio is en waar alle labels voor staan. Meer informatie hierover en een uniform Europees biolabel zou het scepticisme en twijfel over bio verminderen. Ook publiciteit rond bio is gewenst maar dan moet er meer aanbod zijn: meer product, meer verschillende types en rassen maar ook meer winkels waar je de producten kan kopen. En bioproducten moeten er beter gaan uitzien door bijvoorbeeld beter te sorteren. Of dienen consumenten bewust gemaakt te worden om minder met het uiterlijke bezig zijn?
Hoe lekker is bio?
Weten hoe lekker iets is, kan je alleen door te proeven. Kwantitatief onderzoek met smaakpanels leert ons welk biologisch geteeld groenten- of fruitras het meest geliefd is bij de consumenten. Daarbij wordt niet alleen gelet op de smaak maar ook hoe het product aanvoelt in de mond, hoe sappig of hard het is en hoe het eruit ziet. De ideale appel- of tomatenvariëteit die alle goede eigenschappen in zich verenigt, is echter moeilijk te vinden. Bovendien dienen we ook rekening te houden met de individuele voorkeuren van mensen. Wat lekker of aantrekkelijk is voor persoon 1 is daarom nog niet goed voor persoon 2. We zoeken verder.
Buysens, S. (2010). Wat denken consumenten over biogroenten en biofruit? In: De biologische landbouw in Vlaanderen: Onderzoek 2008-2010. L. De Cock, N. Erbout,J. Van Waes (eds). NOBL, Merelbeke, 114-115.