Handige app voor plukboerderijen!
Zelfoogst zorgt voor veel administratie. Die kan vandaag makkelijk worden geautomatiseerd. We zien dat heel wat boeren hier al mee experimenteren. Maar administratie automatiseren blijft voor elke boerderij apart een grote investering. Goedkope programma's als MailChimp hebben dan weer als nadeel dat informatie over leden en betalingen niet is geïntegreerd. Dankzij Vlaanderen Circulair werd daarom in 2018 een app voor plukboerderijen ontwikkeld. PLUK bestaat ondertussen 4 jaar en is sinds 2 jaar de proeffase ontgroeit. Ondertussen gebruiken al 20 zelfoogstboerderijen, bloemenpluktuinen en voedselbossen dit platform.
1. Wat kan de app allemaal?
Leden kunnen de app gebruiken om groenten te vinden op het veld, informatie over hun gezinssamenstelling actueel te houden en lidgeld te betalen. Doordat alles is geïntegreerd "weet" de app welke leden hoeveel lidgeld moeten betalen, of ze dat al hebben gedaan, wie een herinneringsmail moet krijgen,...
Zo kunnen boeren heel wat routinetaken automatiseren, bijvoorbeeld:
- voor elk gezin automatisch het juiste lidgeld berekenen
- met één klik een betalingsuitnodiging sturen die enkel wordt gestuurd naar wie het abonnement nog niet verlengde
- op elk moment een handig overzicht bieden van wie al heeft betaald
- wie al betaalde krijgt automatisch toegang tot de oogstinformatie
Bij de ontwikkeling van de app werd ernaar gestreefd het onderhoud zo minimaal mogelijk te houden voor de boer.
Boeren kunnen oogstinformatie op een eenvoudige en gecentraliseerde manier communiceren. De app bevat daarvoor een uitgebreide catalogus aan gewassen (inclusief oogstinformatie voor de leden) die de boer slechts eenmaal per jaar hoeft te linken aan een locatie. Tijdens het jaar wordt een gewas met één klik beschikbaar gesteld en verschijnt het automatisch in het plukoverzicht. Het is een erg eenvoudige manier om plukinformatie up-to-date te houden.
De automatisering van abonnementenbeheer maakt het veel makkelijker om meerdere soorten abonnementen aan te bieden (fruitabonnement, bessenabonnement, paddenstoelen, eibonnement,...). Nieuwe abonnementen kunnen eenvoudig worden opgezet en beheerd.
De integratie met betaalfaciliteit vergemakkelijkt losse verkoop op de boerderij. Bestellingen en betalingen kunnen online worden geregeld, zodat de producten op het veld enkel nog moeten worden afgehaald en er dus niet noodzakelijk altijd iemand bij hoeft te zijn.
Boeren kunnen (bijvoorbeeld tegen commissie) ook producten van derden aanbieden, zowel als abonnement als in losse verkoop. Zelfoogstboerderijen beseffen niet altijd dat ze voor korteketenproducenten uit de buurt een interessant verkoopkanaal zijn. Geschikte verkoopkanalen in de korte keten zijn schaars. Die rol opnemen is dus een krachtige manier voor boerderijen om de korte keten te versterken en kan bijdragen tot het diversifiëren van de eigen inkomstenstromen.
Om het potentieel hiervan aan te tonen deed PLUK in juni 2022 een experiment met de verkoop van asperges op een CSA boerderij. Via de app konden de leden gedurende drie weken wekelijks asperges bestellen van een aspergekweker uit de buurt. Er werden in totaal 116 kilogram asperges verkocht voor een totaal bedrag van 1090 euro.
PLUK mikte op een brutomarge rond de 20%. Daarvan kreeg de boerderij op haar beurt 20% als dank voor toegang tot de boerderij.
2. Hoeveel kost het?
PLUK rekent een transactiekost van 0,7% op alle betalingen die gebeuren in de app.
Sommige boerderijen kiezen ervoor om de transactiekost te spreiden over de leden. In dat geval wordt een servicekost van enkele euro’s aangerekend wanneer leden hun abonnement hernieuwen.
Er is een eenmalige opstartkost van 250 euro om alles klaar te zetten en te begeleiden tot aan de eerste betalingen.
Wij zoeken nog boerderijen die kandidaat zijn voor experimenten zoals dat met de asperges. In het kader van dit onderzoeksproject kunnen wij 5 boerderijen aansluiten zonder opstartkost. Indien interesse contacteer rogierdelanghe@gmail.com
Met het huidige aantal gebruikers betekent dit dat de app wordt aangeboden tegen kostprijs. Naarmate het aantal gebruikers in de toekomst toeneemt, zal er meer budget zijn voor de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit. Onze droom is om zelfoogstboerderijen de middelen te geven om uit te groeien tot hubs in een parallel voedselnetwerk voor lokale, ecologische en faire voeding. De ontwikkeling van nieuwe functionaliteit gebeurt echter steeds in samenspraak met onze gebruikers. Wie de app gebruikt, krijgt dus ook de kans om mee de toekomst ervan te bepalen.
3. Hoe verloopt de opstart?
PLUK bezorgt je een gestandaardiseerd Excel-bestand waarmee data in bulk kan worden ingelezen. Voor de boer is het slechts een kwestie van de bestaande ledeninformatie in de juiste kolommen te copy-pasten. De ervaring leert: de opstart verloopt veel vlotter dan verwacht. Op minder dan een uur kan je boerderij al een eigen app hebben. PLUK zorgt voor begeleiding tijdens het hele proces, tot aan het versturen van de eerste facturen.
Ook voor de leden is het gebruik zo laagdrempelig mogelijk gehouden. Zo hoeven leden zelf geen app te installeren, maar ontvangen ze een gepersonaliseerde link waar ze enkel op hoeven te klikken en waar alles voor hen klaarstaat. Ook werden waar mogelijk alternatieven voorzien. Zo ontvangt wie de app niet wil gebruiken wekelijks een mail met een update van de informatie in de app. Ervaring leert dat dit mits correcte communicatie vooraf geen problemen oplevert.
Om op te starten of een persoonlijke demo aan te vragen, contacteer joke@mediabelgium.be
Meer info?
Rogier De Langhe, Arteveldehogeschool
Tel: +32 (0)477 38 90 53
Mail: rogier.delanghe@arteveldehs.be